Výchovný poradce a školní metodik prevence
Vážený čtenáři,
otevíráte stránky výchovné poradkyně ZŠ a MŠ Čkyně Mgr. Václavy Komínové, které by Vám měly poskytnout řadu užitečných informací a rad.
Výchovný poradce je učitel, který kromě vlastní výchovně - vzdělávací práce, pomáhá při volbě povolání a profesní orientace žákům 8. a 9. třídy, zaměřuje se na práci s dětmi s vývojovými poruchami učení, snaží se o prevenci sociálně-patologických jevů na škole.
V čem tedy může výchovný poradce pomoci žákům a rodičům:
- Řešení výchovných a výukových problémů - Klima ve třídě - poradenství při řešení výchovných a vzdělávacích problémů žáků (např. školní neúspěšnost, kázeňské problémy, konfliktní situace ve vztazích učitel - žák, žák - žák, zajišťování včasné intervence při aktuálních problémech žáků a třídních kolektivů
- Zprostředkování návštěvy speciálního poradenského pracoviště - zajištění spolupráce s pedagogicko-psychologickou poradnou, střediskem výchovné péče, speciálním pedagogickým centrem a s jinými orgány státní správy (zejména s orgány péče o dítě, sociálními kurátory)
- Péče o žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, o zdravotně postižené žáky a žáky talentované - péče o žáky se specifickými poruchami učení (dyslexie, dysortografie, dyskalkulie) a další žáky se speciálními vzdělávacími potřebami
- poradenství ke vzdělávání mimořádně nadaných žáků
- Poradenství při volbě povolání (rozhodování se o vhodné střední škole), pomoc při vyplňování přihlášek
- Poskytování metodické podpory pedagogickým pracovníkům a rodičům
- Podporovat efektivní komunikaci mezi školou a rodiči
Individuální konzultace pro žáky a rodiče
Konzultační hodiny výchovného poradce ve školním roce:
obracejte se na Mgr. Václavu Komínovou
kontakt: tel. 388 424 044, 722 939 505
Pondělí : 13.30 - 15.00
Vzdělávání žáka se speciálními vzdělávacími potřebami
Pokud má žák mírnější obtíže výukového, výchovného rázu, poskytuje mu škola podporu 1. stupně, kdy třídní učitel obvykle vypracovává plán pedagogické podpory, kde stanovuje základní cíle vzdělávání, vhodné metody a formy práce, způsob organizace vzdělávání. S plánem podpory je seznámen i zákonný zástupce žáka, plán se průběžně vyhodnocuje.
Jsou-li opatření 1. stupně podpory nedostačující, doporučí škola návštěvu pedagogicko - psychologické poradny, případně speciálního poradenského centra. Poradenské středisko může navrhnout vyšší stupeň podpůrných opatření (obvykle 2. stupeň podpory). Na základě doporučení poradenského střediska umožní ředitel základní školy žákovi vzdělávání podle individuálního vzdělávacího plánu (dále IVP). Rodič žáka musí vyplnit na začátku školního roku žádost o umožnění vzdělávání podle IVP a ředitel školy rozhodne o jejím schválení, písemné rozhodnutí zašle rodičům žáka. Dále podepisuje rodič tzv. informovaný souhlas se vzděláváním svého dítěte podle IVP (zajišťuje třídní učitel). Podpůrná opatření se mohou týkat i jiných speciálních vzdělávacích potřeb (tělesné postižení, poruchy autistického spektra, lehké mentální postižení, řečové, sluchové a zrakové vady), vždy se však provádí na základě odborného posudku specializovaného pracoviště.
IVP vypracovává třídní učitel ve spolupráci s ostatními vyučujícími, zejména českého a cizího jazyka, podle potřeby a promítnutí poruchy i s dalšími vyučujícími. IVP je konzultován s výchovným poradcem a ředitelem školy, samozřejmě i s žákem a jeho rodiči, dále je jeho plnění konzultováno i s pracovníky odborného pracoviště, kteří podporu doporučili. Vždy je ale velice důležité, aby rodiče se školou spolupracovali a sami se aktivně zapojili do plnění IVP a totéž samozřejmě platí i pro žáka samotného. Bez jeho aktivního podílu na sebevzdělávání je nemožné dosáhnout pozitivních výsledků.
Plán poskytování služeb ŠKOLNÍHO PORADENSKÉHO PRACOVIŠTĚ
2025/26
Ředitel základní školy zabezpečuje poskytování poradenských služeb ve škole školním poradenským pracovištěm, ve kterém působí zástupkyně ředitelky - výchovný poradce - školní metodik prevence.
Činnost školního poradenského pracoviště se uskutečňuje také ve spolupráci s třídními učiteli i dalšími pedagogickými pracovníky školy – učitelé, vychovatelky a asistenti pedagoga
Výchovný poradce a školní metodik prevence pro I. stupeň ZŠ – Mgr. Václava Komínová
Činnost na 1. stupni ZŠ - Vyhledává a pomáhá připravovat podmínky pro vzdělávání žáků I. stupně ZŠ, jejichž vývoj a vzdělávání vyžadují zvláštní pozornost (včetně žáků mimořádně nadaných) a koordinuje péči o tyto žáky, včetně spolupráce na přípravě, kontrole a evidenci plánu pedagogické podpory s potřebou podpůrného opatření 1. stupně nebo individuálního vzdělávacího plánu. Spolupracuje se školskými poradenskými zařízeními při zajišťování podpůrných opatření pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a intervenčních činností pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a koordinuje poskytování poradenských služeb těmto žákům. Činnost na 2. stupni ZŠ - Poskytuje kariérové poradenství a poradenskou pomoc při rozhodování o další vzdělávací a profesní cestě žáků, informace o možnostech studia a zaměstnání. Vyhledává a pomáhá připravovat podmínky pro vzdělávání žáků II. stupně ZŠ, jejichž vývoj a vzdělávání vyžadují zvláštní pozornost (včetně žáků mimořádně nadaných) a koordinuje péči o tyto žáky, včetně spolupráce na přípravě, kontrole a evidenci plánu pedagogické podpory s potřebou podpůrného opatření 1. stupně nebo individuálního vzdělávacího plánu. Spolupracuje se školskými poradenskými zařízeními při zajišťování podpůrných opatření pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a intervenčních činností pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. Je určen jako pedagogický pracovník odpovídající za spolupráci se školským poradenským zařízením v souvislosti s doporučením podpůrných opatření 2. – 5. stupně.
stanovení konzultačních hodin: - pondělí 13.30 - 15.00 školní knihovna
mimo konzultační hodiny – po dohodě kdykoliv
- Přihlášky: K podání přihlášky budete moci využít elektronický systém DiPSy, nebo klasickou papírovou formu.
- Termín podání: Přihlášky na střední školy se obvykle podávají od 1. listopadu do 28. února.
- Oficiální zdroje: Aktuální a podrobné informace najdete na oficiálních stránkách ministerstva školství a informací o přijímacím řízení na konkrétních školách, kde se chcete ucházet o studium.
- 1. Sledujte informace: Pravidelně kontrolujte webové stránky vámi vybraných středních škol.
- 2. Prostudujte kritéria: Zaměřte se na to, jaká kritéria pro přijetí škola používá (např. hodnocení z předchozích ročníků).
- 3. Podrobnosti k přihlášce: Prostudujte si detailní pokyny ke způsobu podání přihlášky a k ověření identity v systému DiPSy.
- Termíny: Dodržení stanovených termínů pro podání přihlášky je zásadní.
- Kritéria: Každá škola si může stanovit vlastní kritéria, proto je důležité znát ta specifická pro danou školu.
- Elektronický systém: Pokud se budete přihlašovat elektronicky, ujistěte se, že rozumíte postupu a máte platný e-mail pro komunikaci s úřady.
Školní metodik prevence pro II. stupeň ZŠ– Mgr. Lucie Chvostová
Vytváří preventivní strategii a krizový plán školy. Ve spolupráci s ostatními pedagogy se podílí na tvorbě a realizaci minimálního preventivního programu. Zpracovává systém výkaznictví v prevenci a provádí dotazníková šetření v této oblasti. Věnuje se sledování rizik a projevů sociálně patologických jevů a jejich řešení. Poskytuje přímou pomoc žákům a jejich zákonným zástupcům v oblasti rizikového chování. Spolupracuje s poradenskými zařízeními, dalšími institucemi a odborníky.
konzultační hodiny - pondělí – 14.00.-15.00